در انتظار صبح
گروه صبح روشن تماس با ما
ارسال به دوستان  چاپ
  بررسی جایگاه خانواده در قرآن و سنت / نقد کتاب « عجیب ترین دروغ تاریخ »


ارسال: شنبه - 22 مرداد 1390-14:10:34
دکتر محمد روشن رییس دانشگاه سوره در نشست تخصصی خانواده در قرآن و سنت به ایراد سخنرانی در این خصوص پرداخته و حجت الاسلام والمسلمین علیئی در نشست تخصصی مهدویت شبهات وهابیون را در خصوص مهدویت پاسخ داد .

امور فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه سوره در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اقدام به برگزاری دو نشست تخصصی " خانواده در قرآن و سنت " و " مهدویت " نمود . در نشست تخصصی خانواده در قرآن و سنت ، در روز 17/5/1390 دکتر روشن رییس دانشگاه سوره و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی نمود . ایشان در سخنانی با اشاره به آيه «اِن‌َّ اللّه‌َ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوم‌ٍ حَتّی‌َ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم‌«، چهار مرحله را براي اصلاح خانواده برشمرد و گفت: وقتي مي‌توان به اصلاح نهاد خانواده اقدام كرد كه اول جايگاه خانواده در نظام اجتماعي به‌خوبي شناخته و درك شود، دوم براي تشكيل آن و گزينش همسر به رهنمودهاي عقل و دين توجه كافي شود.

وي تبديل رابطه با همسر را از عشق‌هاي غريزي به رابطه توأم با مسئوليت و ساخت آينده سومين مرحله اصلاح خانواده عنوان كرد و افزود: در مرحله چهارم با شناخت كافي اعضاي خانواده از وظايف خود هر كدام اهتمام لازم را براي عمل به تكاليف خود داشته و در آخر خانواده را به ‌عنوان جزو پايدار جامعه تلقي و اعتقاد راسخ به تاثير و تاثر از يكديگر داشته باشند.



رئيس دانشگاه سوره با استناد به آيه «وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» از سوره ذاريات و آيات « سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا» و « وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ» از سوره‌هاي «يس» و «رعد» تصريح كرد: سخن از زوجيت به‌عنوان قاعده‌اي حاكم بر مخلوقات الهي در قرآن‌كريم آمده است؛ آنچنان كه گويا كائنات مخلوق الهي بايد زوج باشند و در فرديت نقصان است كه با تزويج، قدم در راه تكامل مي‌نهد.

دكتر روشن در پايان با بيان اينكه قرآن تنها به فرد نگاه نمي‌كند، بلكه به جامعه نيز نظر دارد خاطرنشان كرد: جامعه بستر رشد انساني تلقي شده و همانگونه كه آحاد جامعه بشري داراي حالات تولد، زندگي و مرگ هستند براي جامعه نيز چنين مراحلي در نظر گرفته شده است كه در آيه قرآني «لكل الله اجل» اين امر به‌خوبي مشهود است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین علیئی در نشست تخصصی مهدویت که در روز 19/5/1390 در سالن نشست های بخش دانشگاه نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد با اشاره به انتشار كتابی با عنوان «عجيب‌ترين دروغ تاريخ» توسط وهابيون و طرح شبهاتی درباره وجود امام زمان(عج) گفت: نويسندگان اين اثر با توسل به دلايلی غيرعاقلانه و غيرمستدل درصدد اثبات اين مسئله هستند كه تولد و ظهور حضرت مهدی(عج) ساختگی است! و برای اثبات اين ادعا از هر دروغ و فريبی بهره برده‌اند.

وی ادامه داد: يكی از شبهاتی كه در كتاب مطرح كرده‌اند، اين است كه امام غايب چه سودی برای شيعيان دارد؟ در جواب بايد بگويم كه طبق احاديث ائمه اطهار(ع)، وجود امام زمان(عج) در اين جهان همانند وجود خورشيد پشت ابر است؛ با اين‌كه خورشيد از نظرها پنهان می‌ماند اما نور آن به جهان روشنايی می‌بخشد. امام زمان(عج) هم گرچه از نظرها پنهان است اما بركات وجود ايشان در ميان مردم هميشه پيداست.

حجت‌الاسلام عليئی تصريح كرد: فايده ديگر وجود امام غايب اين است كه خلقت از ميان نمی‌رود؛ امام زمان(عج) واسطه اتصال بين زمين و آسمان است و اگر حجت خدا بر روی زمين وجود نداشته باشد، خلقت از بين می‌رود.

وی اضافه كرد: در تاريخ انبياء، بسياری از پيامبران برای مدتی غايب بوده‌اند؛ برای مثال مطابق آيات قرآن كريم، حضرت موسی(ع)، حضرت يونس(ع) و حضرت خضر(ع) برای مدتی از ديدگان قومشان غايب بوده‌اند. حتی به گفته كلام‌الله مجيد، حضرت عيسی(ع) نيز زنده است و در غيبت به سر می‌برد.

اين كارشناس امور دينی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به دليل نگارش اين كتاب عنوان كرد: اگر وهابيون جرئت كرده‌اند كه چنين كتابی بنويسند، در ابتدا بايد به ايمان و اعتقاد خودمان نگاه و اشكال را در خود پيدا كنيم. اگر ايمان ما قوی بود و با اعتقاد كامل در مورد امام زمان(عج) سخن می‌گفتيم، وهابيون نمی‌توانستد چنين سخنانی را بيان كنند. البته همين‌جا بايد بگويم كه اهل سنت برادران دينی ما هستند و وهابيت فرقه‌ای ضاله است كه هيچ ارتباطی به اسلام و اهل سنت ندارد؛ چراكه اهل سنت بر اين باور است كه امام مهدی(عج) وجود دارد اما هنوز متولد نشده است؛ يعنی در حقيقت وجود امام زمان(عج) شكی ندارند و اين شبهات توسط وهابيون مطرح می‌شود.

وی اضافه كرد: دليل ديگر وهابيون برای حمله به اعتقادات شيعه در اين كتاب اين است كه می‌گويند چرا امام مهدی(عج) نام‌های فراوانی دارد؟ در پاسخ بايد بگويم كه بسياری از نام‌های امام زمان(عج) همچون فيروز، خجسته، فرخنده و .. كه در كتاب‌های مختلف آمده‌اند، ترجمه اسامی عربی آن حضرت هستند.

حجت‌الاسلام عليئی توضيح داد: اگر شيعه معتقد است كه امام زمان(عج) در زمان ظهور دين را كامل می‌كند بدين معنی نيست كه دين در زمان پيامبر(ص) كامل نبود بلكه امام زمان(عج) پس از ظهور، همه اديان را به پذيرش اسلام به مفهوم تسليم شدن در برابر خداوند فرامی‌خواند و به اين ترتيب، دين جهانيان كامل می‌شود.

وی در پايان تأكيد كرد: پيامبر(ص) از اوايل بعثت در جاهای مختلفی به وجود دوازده امام پس از خود اشاره كرده بودند و ائمه(ع) نيز در روايات بسياری بر اين امر تأكيد كرده بودند كه امام دوازدهم از نظرها غايب می‌شود و ادله وهابيون برای رد وجود امام زمان(عج) غيرمستدل و كودكانه است.

   نظرات:
ارسال نظر
نام
متن پیام
خلاصه ای از کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران شهید مطهری -1
خلاصه ای از کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران شهید مطهری - 2
بني‌اسرائيل و بني‌اسماعيل
رفتارشناسي سياسي پيامبر اعظم(ص)
به توانایی های بچه ها خوب جهت داده نمی شود
تجلی مبانی کابالیسم در رمان پائولو کوئلیو
مبانی هنرهای تجسمی در اسلام
كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است ـ طراحی و تولید: "خاکریز ایمان و اندیشه"